Jdi na obsah Jdi na menu
 


Nová Honda PCX 150

14. 6. 2012

  Skútr Honda PCX125 se okamžitě po svém uvedení na trh před dvěma lety zařadil mezi modely, které se prodávají skoro samy. V dnešní době se moc často nestává, že by poptávka trvale převyšovala nabídku - ale o PCX se v tomto smyslu hovořit dá bez nadsázky. Ze 366 kusů, dovezených v roce 2011 do ČR, nezůstal na skladě ani jeden, a sympatický skútr tak suverénně ovládl statistiky bestselerů. Co to však je ve srovnání s celou Evropou, kde se za loňský rok prodalo více než 23 000 kousků PCX. Tohle obrovské číslo pochopitelně také vyneslo Hondě první místo v tabulkách.

Za komerčním úspěchem zdaleka nestojí jenom průkopnický systém automatického vypínání motoru Idling Stop, přestože i tato šikovná vychytávka přitáhne velkou pozornornost. Honda především s modelem PCX zamířila do té správné kubatury - stopětadvacítky jsou mezi skútry vůbec nejvyhledávanější třídou. Významnou roli hraje také hodně povedenýdesign, a když se to celé vynásobí pověstnou spolehlivostí japonské značky, není se co divit, že si PCX našlo tolik zákazníků.

Pánové ve vývojovém oddělení Hondy ale nesledovali utěšeně rostoucí prodeje se založenýma rukama, a místo toho vymýšleli co zlepšit. S podvozkem a designem byli  evidentně už dost spokojeni, a tak se zaměřili na otázky jak ještě zvýšit výkon motoru, prodloužit jeho životnost a snížit spotřebu paliva a podíl škodlivých emisí.  Tak se narodiladruhá generace čtyřtaktního jednoválce, a ke stávající stopětadvacítce navíc přibyla verze se zdvihovým objemem 153 ccm. Kapalinou chlazený dvouventil SOHC se vstřikováním paliva dostal nové technologické prvky, které mají snížit tření, potažmo zvýšit výkon a zlepšitekonomiku provozu. Zásadní změna oproti předchozí generaci spočívá v umístění válce, jehož osa je nyní předsunutá vůči ose kliky. Mírně se snížila se hmotnost pístů, a vahadlový hřídel dostal nová jehličková ložiska. Ztráty vznikající třením omezila také nová ložiska v převodovce, a protože součástky s menším třením se nemusí tolika mazat,  stačí novému motoru o čtvrtinu menší olejová náplň.  

Extrémně tiché startování pohonné jednotky je stejně jako u předchozí generace Hondy PCX dílem ACG dynamostartéru, kterému usnadňuje práci dekompresor. Téměř neslyšným spouštěním motoru je tak trochu podmíněna funkce automatického vypínání Idling Stop, protože škytání klasického startéru na každé zastávce, trvající déle než tři sekundy, by řidiče brzy omrzelo. Systém stop-and-go se přesto dá snadno vypnout tlačítkem na řídítkách, pokud jeho služeb zrovna nechcete využívat. Jinak v poloze zapnuto šetří palivo, životní prostředí i zadní partie tím, že vždy po třech vteřinách stání vypne motor, a při dalším otočení plynové rukojeti jej bez meškání zase nahodí.

V automatické převodovce s variátorem se s příchodem objevuje nový hnací řemen, vyrobený z pružnějšího materiálu, který přinese pružnější přenos výkonu a vylepší ekonomiku provozu.  S novým PCX150 se během továrního testu podařilo najet 44,6 km na litr benzínu, což v přepočtu dělá akční rádius 263 kilometrů na jednu 5,9litrovou nádrž. V reálném životě to nejspíš bude o něco méně, ale i tak to vypadá na hodně úsporný způsob dopravy. Z praktického hlediska je také všechno v pořádku - úložný prostor pod sedlem pobere i velkou integrálku, čtrnáctipalcová kola si poradí s hrubšími nerovnostmi, a 781 mm vysoké sedlo nebude dělat problémy ani menším figurám. A kdo má řidičák jenom na auto, může s ním už od příštího roku řídit PCX125.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář